státní závěrečná zkouška z teorie, dějin a technik fotografie
Při státní bakalářské zkoušce se losuje jedna otázka/tematický okruh. Student/ka má 30 minut na samostatnou přípravu, během kterých si připraví souvislý výklad ve formě desetiminutové přednášky na vylosované téma. Doplňující dotazy komise probíhají až po skončení přednášky. Ta nemusí téma systematicky vyčerpat, studenti by měli představit svůj přístup k tématu a skloubit v něm technické a historiografické údaje s teoretickým názorem. Doporučuje se vybrat několik konkrétních příkladů (technik, umělců, teoretiků, děl, textů…), na nichž budou studenti svůj postoj a porozumění problému přesvědčivě demonstrovat.
1. Fotografie architektury a interiéru
2. Krajinářská a environmentální fotografie
3. Dokumentární, reportážní a investigativní fotografie
4. Portrétní a skupinová fotografie
5. Zátiší a produktová fotografie
6. Vědecká fotografie a vizualizace
7. Amatérská fotografie a sociální média
8. Historické a alternativní fotografické techniky
9. Post-fotografické techniky a nová média
10. Média šíření a sdílení fotografií
Doporučená literatura:
Anděl, Jaroslav (ed.). Myšlení o fotografii I. Průvodce modernitou v antologii textů. Praha: NAMU, 2012.
Barthes, Roland. Světlá komora: vysvětlivka k fotografii. Bratislava: Archa 1994 a Praha: Agite/Fra, 2005.
Barthes, Roland. Mytologie. Praha: Dokořán, 2004.
Batchen, Geoffrey. Obraz a diseminace. Za novou historii pro fotografii. Praha: NAMU, 2016.
Batchen, Geoffrey. Emanations: The Art of the Cameraless Photograph. DelMonico Books – Prestel, 2016.
Batchen, Geoffrey. Each Wild Idea: Writing, Photography, History. Cambridge, Mass.: The MIT Press, 2001.
Batchen, Geoffrey. Burning with Desire: The Conception of Photography. Cambridge, Mass.: The MIT Press, 1997.
Benjamin, Walter. Dílo a jeho zdroj. Praha: ODEON 1979, s. 7 – 128.
Císař, Karel (ed.). Co je to fotografie? Praha: Herrmann & synové, 2004.
Durden, Mark (ed.). Fifty Key Writers on Photography. London: Routledge, 2013.
Edwards, Steve. Photography: A Very Short Introduction. Oxford: Oxford University Press, 2006.
Flusser, Vilém. Do universa technických obrazů. Praha: OSVU, 2001.
Flusser, Vilém. Moc obrazu. Výtvarné umění 3−4÷1996.
Flusser, Vilém. Za filosofii fotografie. Praha: Hynek, 1994.
Foster, Hal a kol. Umění po roce 1900. Modernismus, antimodernismus, postmodernismus. Praha: Slovart, 2015.
Frizot, Michel a kol. A New History of Photography. Köln: Könemann, 1998.
Hannavy, John (ed.). Encyclopedia of Nineteenth-Century Photography. Vol. 1+2. New York – London: Routledge, 2008.
Krauss, Rosalind. “A Voyage on the North Sea.” Art in the Age of the Post-Medium Condition. Thames & Hudson, 2000.
Krauss, Rosalind. The Originality of the Avant-Garde and Other Modernist Myths. Cambridge – London: The MIT Press, 1986.
Manovich, Lev. Jazyk nových médií. Praha: Karolinum, 2018.
Mitchell, W. J. T. Teorie obrazu. Praha: Karolinum, 2016.
Nadar. Když jsem byl fotografem. Praha: NAMU, 2018.
Rosler, Martha. V ní, kolem ní a další postřehy. O dokumentární fotografii (1981); Post-dokumentaristika, post-fotografie (1999). Praha: Langhans, 2008.
Rosler, Martha. Decoys and Disruptions: Selected Writings, 1975 – 2001. Cambridge – London: The MIT Press, 2004.
Sekula, Allan. Photography Against the Grain. Halifax: The Press of Nova Scotia College of Art and Design, 1984.
Sontag, Susan. S bolestí druhých před očima. Praha: Paseka, 2011.
Sontag, Susan. O fotografii. Praha: Paseka, 2002.
Sturken, Marita – Lisa Cartwright. Studia vizuální kultury. Praha: Portál, 2009.
Warren, Lynne (ed.). Encyclopedia of Twentieth-Century Photography. Vol. 1+2. New York – London: Routledge, 2006