26. 2. 2025 seminar of accidental wisdom: Meghan Forbes

seminar of accidental wisdom: Meghan Forbes
26. 2. 2025
„Bože můj, vždyť je to moje vysněná Jáva“: Poetické a fotografické reflexe Konstantina Biebla z Indonésie
Koncem roku 1926 se básník Konstantin Biebl vydal na cestu z italského Janova na německé lodi York a o několik týdnů později dorazil na Jávu nizozemskou lodí Plancius. Když se na začátku roku 1927 vrátil do Československa, přivezl si s sebou fotografie, náměty na básně a fejetony i různé předměty (například divadelní loutky a batiku). Biebl byl členem Komunistické strany Československa a kritikem evropského kolonialismu, na Jávu však dorazil v době komunistického povstání, což se v jeho přivezených materiálech nijak výrazně neprojevuje. Některé z jeho fotografií a krátkých textů byly brzy publikovány v populárním cestopisném časopise Domov a svět; patrně nejznámějším výsledkem jeho cesty je však básnická sbírka S lodí, jež dováží čaj a kávu, která není ilustrována fotografiemi, ale typomontážemi Karla Teigeho.
Tato přednáška, která vychází z připravované knihy Technologies for the Revolution: The Czech Avant-Garde in Print, představuje obrazy z Bieblovy sbírky fotografií souvisejících s jeho transkontinentální cestou a argumentuje, že jeho archivní a publikační výstupy z konce 20. let spíše nekriticky opakují koloniální zobrazovací tropy, než aby vůči nim zaujímaly odpor.
Meghan Forbes působí jako spisovatelka, badatelka, kurátorka, překladatelka a zahradnice. Její připravovaná monografie Technologies for the Revolution: The Czech Avant-Garde in Print (Artefactum a Karolinum/University of Chicago) nabízí nuancovaný pohled na levicové umělecké praktiky v meziválečném Československu a zkoumá, jak skupina Devětsil využívala produkci tištěných médií k budování sítí výměny napříč Evropou. V roce 2024 byla spolu-kurátorkou výstavy Lucia Moholy: Exposures v Kunsthalle Praha.
Forbes je editorkou svazku International Perspectives on Publishing Platforms: Image, Object, Text (Routledge, 2019) a její texty o umění se objevily v monografiích a výstavních katalozích věnovaných umělcům jako Alice Trumbull Mason (Rizzoli, 2020), Lucia Moholy (Kunsthalle Praha a Hatje Cantz, 2024), Toyen (Národní galerie Praha, 2020) a Władysław Strzemiński (Centre Pompidou a Skira, 2018). Její další texty byly publikovány v Umění, Art Margins, post (MoMA), Los Angeles Review of Books a jinde.
Doktorát získala na University of Michigan v Ann Arboru, vyučovala na University of Texas v Austinu a absolvovala postdoktorské stipendijní pobyty v The Museum of Modern Art a Metropolitan Museum of Art v New Yorku.
Popisek k obrázku:
Neautorizovaná fotografie Konstantina Biebla u chrámu Borobudur, cca 1926. Literární archiv, Památník národního písemnictví.